Să tragem oblonul?

Scris de Ovidiu Ciutescu pe March 15, 2013

Un studiu realizat de Ministerul Învăţământului al Universităţii şi al Cercetării din Italia, în colaborare cu Fundaţia ISMU , arată că în peninsula sunt înscriși aproape 800 de mii de elevi străini. Nu cred că are rost să vă pun să ghiciți cărei minorități aparține grupul cel mai reprezentativ de elevi.

Raportul MIUR  fotografiază “o schimbare epocală” care a avut loc în Italia în ultimii 10 ani, perioadă în care procentul elevilor cu paşaport străin înscrişi în toate instituţiile de învăţământ, dar mai ales în şcolile generale şi în licee, au sporit de la 2% la 8,4%, creştere care s-a verificat mai ales în patru regiuni din Peninsulă: Lombardia, Veneto, Emilia Romagna şi Lazio. Dintre aceştia, aproape 50% sunt născuţi în Italia.

De pildă, acum zece ani, în 2001/2002, erau înregistraţi doar 200.000 de elevi străini. Cifrele de acum  demonstrează “modul radical în care s-a schimbat societatea italiană şi mai ales şcoala italiană”, arată La Repubblica, cotidian care preia acest raport.

Studiul este făcut în patru mari regiuni, situația fiind următoare: în Lombardia sunt prezenţi peste 184.000 de elevi străini, în Veneto peste 89.000, în Emilia Romagna peste 86.000, iar în Lazio peste 72.000.  Dintre aceştia, în total, cei mai numeroşi sunt elevii români (peste 141.000), urmaţi de albanezi (peste 100.000) şi de marocani (peste 95.000).

În ultimii zece ani a crescut de asemenea numărul elevilor care provin din Republica Moldova (plus 12,3%), urmaţi de elevii din Ucraina (plus 11,7%) şi de filipinezi (plus 8,5%).

În grădiniţele din Peninsulă, procentul copiilor străini născuţi în Italia ajunge la peste 80%, cu peste 126.000 de înscrişi, dar în unele regiuni procentul este şi mai ridicat, ajungând la 87% în Veneto la 85% în Marche şi la 84% în Lombardia .  În acest raport se mai precizează că în 415 şcoli din Italia (mai ales în nord, la Milano, Torino şi Brescia) procentul elevilor străini înscrişi depăşeşte 50%.

Privind aceste date, măcar și din reflex, aruncăm un ochi peste cele care se întâmplă în România. Vom observa că nu există vreun studiu care să arate potențialul pe care viitorul țării îl are în a ocupa numărul de scaune libere din școlile patriei. În schimb, memoria ni se umple zilnic cu informații care ne spun că “atâtea școli s-au închis din cauza lipsei elevilor sau a dotărilor”, că “nivelul de calitate al învățământului gimnazial din România este departe de standardul european, departe chiar și de cel pe care îl aveam până în 1990” sau că “nu mai avem dascăli”. Nici nu văd  de ce am avea,  atâta timp cât salariul unui învățător abia dacă sare 800 de ron!

Întâmplător am o soră, psiholog ca profesie, care locuiește în Anglia. Țară în care și—a  găsit un job, a născut un copil…  Ei bine, cifrele publicate de italieni m-au îndemnat să pun mâna pe telefon și să o sun, să o întreb dacă își va trimite copilul să studieze în țara în care și ea s-a născut și s-a format profesional. Răspunul a fost unul așteptat. Un “NU!” hotărât s-a auzit de la capătul celălat al receptorului și, imediat, a venit și o scurtă explicație: “Ce să învețe în România? La noi nimic nu mai e ce a fost. Și nici nu va mai fi… Cine nu crede, să stea o săptămână afară și apoi își va da seama că nu are rost să încerci să mai speri că munții se vor schimba de la locul lor”.

Acum, firesc, îmi pun eu întrebarea: Ce-i de făcut, tragem oblonul și fugim în lumea largă? Îi rog pe cei abilitați să-mi dea un răspuns… dacă au timp, firește!

Autor: Ovidiu Ciutescu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>