Liceul – un cimitir al culturii si al principiilor!

Scris de admin pe June 17, 2011

Acest manifest este o pledoarie pentru defaimarea pe buna dreptate a profesorilor din Romania! Acesti oameni nu mai au frica de Dumnezeu, de conducerea tarii, de parintii copiilor pe care se presupune ca ii educa! A se intelege ca nu doresc propagarea ideii ca profesorii, in general, sunt niste escroci, ci ca anumiti profesori, dar din ce in ce mai multi, devin escroci. Nu se mai doreste promovarea ideilor progresiste, ale culturii si ale esteticului, ci acum este in voga ignorarea eticii profesionale, a moralei si a bunului simt, precum si a modelului uman in acceptie realista. Profesorul nostru de romana nu se mai preocupa de limba si literatura romana, de contribuirea la evolutia constiintei culturale a elevilor prin cunoasterea gramaticii, si in niciun caz, nu mai pare sa fie interesat de binele elevilor sai inaintea binelui personal.Profesorul de limba straina nu mai este interesat de propagarea culturii si a istoriei unui alt popor, a unei alte limbi, a unor alte obiceiuri. Profesorul de istorie nu retine ideea simpla si facila ca elevul nostru, din ziua de azi, nu cunoaste epoca comunista pe viu, nu doreste sa o faca si nici nu este capabil sa invete obligat niste notiuni pe care profesorul le reda mot a mot, pt ca nu este nici dansul interesat de ceea ce preda. In sfarsit, ajungem si la director, el este administratorul cimitirului! El nu mai aspira, ca odinioara, la vegherea intereselor tarii, prin cultura si arta, prin stiinta si literatura, prin civic si etic. Nu, dimpotriva, directorul aspira la strangerea de cat mai multe fonduri pentru diferite activitati(balul bobocilor, halloween, banchete – sursa principala de venit), la aliarea cu diferiti profesori, in functie de interesele proprii si, in final , la demontarea, fie directa sau indirecta, a sperantelor intr-un viitor mai bun, a imbecilizarii treptate si a uciderii principiilor care ar trebui sa fie primordial invatate in liceu, a acestor tineri din ziua de azi, care maine vor deveni conducatorii acestei tari, profesori, la randul lor, si vor jertfi, in memoria stramosilor de azi, alte generatii de naivitate, de sinceritate si de posibila evolutie. De aceea nu mai apar genii, de aceea dispar caracterele netulburate ale omenirii, de aceea nu mai au elevii respect pt profesori – din pur si simplu motivul ca nu il merita! Multumesc anticipat! Voi reveni…

3 Responses to “Liceul – un cimitir al culturii si al principiilor!”

  • Aici sunt de acord cu tine doar pe jumatate…poate trei sferturi. Sunt elev la Liceul de Muzica si Arte Plastice ,,Sigismund Toduta” din Deva in calsa a VII’a plastica, sectia grafica. Avem doua parti de profesori…pe partea de cultura generala (romana, matematica, biologie s.a.) si pe parte de specialitate (desen, studii compozitionale, volum s.a.). Buna! Pe parte de specialitate sunt exact contra dumneavoastra pentru ca profesorii nostrii de specialitate sunt artisti care au fost si eu la randul lor elevi. Ei trag de noi sa lucram, ne explica cu varf si indesat totul…acum, sincer, am foarte multi colegi nepasatori…care nici daca i’ai mituii cu bani nu ar invata ceva si nu ar pune mana pe lucru’…De cealalta parte…profesorii de cultura general sunt inversul profesorilor de specialitate’…adica: profesoara de romana este o profesoara onorabila;baga materie in noi cu ,,olonicu”’ fiindca vom avea nevoie la bac…in rest…totul este prastie’…este un dezastru total…profesorii vin…iti predau…vad ca nu sunt atenti elevii si ii lasa in pace…normal…de ce sa se streseze profu’ pentru niste mucosi care nu stiu ce sa faca cu viata lor…mucosi care, cum ati pus voi punctul pe ,,i”, vor ajunge in locul lor ca cetatea,poate chiar ca profesor…nu mai exista profesor care sa motiveze nici un elev pentru a invata…nu pot sa motiveze nici macar o absenta(glumesc!)…da…e o foarte mare problema! si problema incepe de la guvern…de la aceasta hotie din toata tara care este vizibila si nu este oprita de nimeni…am coelgi care zic ,,a…pai mama strange bani acum. vrea sa plateasca examenu pt faculta!” e horror ce se intampla…elevii stiu ca nu au sanse de reusita decat cu bani si cu un fund furmos(in cazul domnisoarelor)…nu mai sunt alesi oameni dupa abilitati…ci dupa felul cum arata portofelul…,,nu conteaza cat de lung am parul/ci conteaza cat si cum gandesc”. Toata stima pentru ce scrieti si ce faceti! pentru chinul vostru! Tot asa…poate o sa fie mai bine!

  • Veronica says:

    Daniel, buna! Tin sa specific ca si eu sunt eleva.Ma rog, am fost.Am terminat si chiar anul acesta am dat si eu bacul.Acum astept rezultatul contestatiei la filosofie. Vreau sa-ti spun ca sunt scarbita de bacalaureatul de anul acesta! atatea nereguli, atata frauda, cu toate ca se neaga cu nerusinare acest lucru si atata stres pentru nimic! Vine un baiatu’ lu tata (care, by the way, e politist, primar sau medic)si imi ia mie locul de la facultate, da? Nu a fost frauda?? Minciuni sfruntate! Dar sa revin la ce-ai spus tu: intr-adevar, profesorilor de specialitate nu le poate fi contestata cultura sau inteligenta.Si este normal ca sa va impulsioneze pe voi sa munciti mai mult – asta le e datoria.De fapt, aceasta datorie apartine tuturor, doar ca cei mai multi dintre profesori se sustrag din ce in ce mai mult.Eu am scris lucrurile acestea, pt ca asta se intampla la mine in liceu, undeva prin Teleorman. Sunt constienta ca lucrurile stau diferit in multe licee si ca profesorii difera de la caz la caz – nu spun ca toti sunt niste corupti, spun doar ca devine aproape o raritate sa mai intalnesti un profesor cu daruire si pasiune pt materia lui, care sa fie corect si sa nu astepte beneficii materiale din partea elevilor! Sincera sa fiu, parerea mea e ca multi, desi se plang de salariile pe care le au, nu merita nici ceea ce primesc, pt ca nu se ocupa de copii! Pe de alta parte, ai dreptate: in sensul ca un copil, daca vrea sa invete, nu poate si nu ar trebui sa fie oprit de lipsa de interes a profesorului.Elevul trebuie sa aiba initiativa, ambitie si incredere in fortele proprii! Eu am avut 4 ani de zile o profesoara de romana care nu a facut altceva decat sa ne povesteasca amintiri din copilarie, sa vina la clasa la jumatatea orei si sa nu ne predea ea un comentariu in tot acest timp.Cel putin, pe voi va streseaza cineva.Eu si colegii mei a trebuit sa invatam singuri, sa ne cumparam carti, sa invatam sa facem singuri rezumate si sa comentam citate si figuri de stil, etc.Asta e si un avantaj, sa zic, pt ca, astfel, am devenit mai responsabili si ne-am maturizat si am invatat, desi prematur, sa nu mai depindem de profesor. Cu toate ca acest bac a fost un “dezastru”, sunt de acord cu masurile care s-au luat, asa se observa si cat de interesati sunt elevii de viitorul lor si cat de mult se preocupa profesorii din Romania, in general, de elevii dumnealor. Ma bucur, totusi, ca cineva are initiativa si totusi citeste ce-am postat eu si ca este interesat de soarta liceenilor. Multumesc pt comentariu si pt pareri! Mult succes pe viitor si nu uita, destinul Romaniei sta in mainile acestor generatii, noi trebuiem sa ne facem cunoscute drepturile si trebuie sa luptam pt ele, ca sa nu ajunga un domn, precum Basescu, sa spuna ca scoala romaneasca scoate tampiti pe banda rulanta, pt ca dansul, in caz ca a uitat, a promovat bacul cu 7 si ceva. Asadar, o eminenta! Ca sa nu ajunga copiii nostri asa si chiar colegii nostri, trebuie sa spunem stop si sa ne opunem fraudei si dezinteresului acestor oameni – profesorii. O zi buna! :)
    ps: imi cer scuze pt intarziere, dar nu am mai intrat pe blogul asta; sincer, nu credeam sa se uite cineva la ce-am scris eu.

  • Chirita Aurelian Stefan says:

    Viziunea mea asupra sistemului educational romanesc.Mediul liceal: predare in sistem universitar cursuri ,seminarii prin crearea centrelor judetene,municipale(Bucuresti) sau regionale de excelenta numite colegii avand cursuri de 90 de elevi,grupati in 2 clase cu 22 elevi si 2 clase cu 23 de elevi exceptie pentru desen(numai ciclul gimnazial ,vezi cursurile interdisciplinare) si educatie fizica. .Argumente ; vezi dezvoltarea completa a creierului uman la 15 ani si cresterea gradului de profesionalism al cadrelor didactice.Personalul didactic pt. colegii va proveni din universitatiile reformate si liceele performante.Evaluari(Teste diferite )de 10 ,15, 25-30 pct -valabil pt ciclul gimnazial,liceal,universitar .Se introduce in mediul prescolar si primar calificativul excelent(ecl)Pt 10 pct- 30%grad usor de dificultate ,40%grad dif medie 30% grad dif ridicat.Pt 15 pct -20% usor, 25% mediu , 20% ridicat ,35% avansat.Pt 25pct-40% ridicat,20 %avansat,40% f.avansat. Grad f.avansat ~nivel mediu olimpiada nationala. Grad avansat~ nivel mediu olimpiada locala . Se poate obtine punctaj de 26,27 prin comisii ale inspectoratelor pt lucrarile f.bune.Punctaj de 28,29 30 pt. lucrari exceptionale( inventii,inovatii.etc,vezi exceptie)prin comisii ale minist.formate inclusiv din academicieni.Ex -pt ed. fizica 27 pct record national egalat pt. categoria de varsta, 30 pct pt. record mondial. Argumente: echivalenta notelor- 30%*usor*10=20%usor*15, (30%usor+ 40%mediu)*10~(20%usor+25%mediu)*15, 20% avansat *25~35%avnsat*15 .Pt ex de bac si teze 40% usor ,40% medie,20% ridicat -pt 10 pct .Pt 15pct -25%usor, 25% medie, 25%ridicat,25% avansat.Pt 25p 45%ridicat,20 avansat 35%f.avansat. si cresterea gradului de profesionalism a personalului didactic .Se renunta la pct. din oficiu.Minsterul elaboreaza ghiduri practice pt. subiecte de tipul celor enuntate anterior.De ex: matematica ecuatia de gradul I subiect usor ecuatia contine 4 termeni din care 2 necunoscute toate numere intregi 3x -6 = 2x + 4. Subiectele de nivel mediu de olimpiada locala sau nationala se pot diferentia la randul lor in subiecte usoare ,medii sau dificile.
    Mediul universitar : 6 centre univ. Craiova ,Bucuresti,Galati ,Iasi.Timisoara ,Cluj Napoca Dist max pt un student 250 km.Personal didactic 13.000.Alocatiile bugetare pt centrele univ. proportionale cu standardele europene de calitate,in cazul in care performantele sunt sub pragul minim acceptat se desfinteaza Facultatea din cele 6 centre univ .
    Pt scolii ,licee si colegii alocatile(cheltuieli per capita) decise cu o marja _+20% in functie de performantele la olimpiadele scolare si intrecerile pe meserii(S.A.M.).. Fostele centre univ transform. in colegii si centre de cercetare.In colegiile liceale se mentin titl. univ .pina la conf.. Personalul didactic:
    Cicl.prescolar: grupe de 21 prescolari, 3 ani de studii, ~225.000 prescolari anual ( 666.123 prescolari 2009-2010)
    225.000*3/21=32.143 educatori
    Cicl.prim cls de 27 elevi, 4 ani de studii ( 845.679 elevi 2009-2010)
    215.000*4/27 = 31.852 invatatorii
    Cicl gimn 18 ore norma did.,23 ore saptamanal,clase de 30 elevi,5 ani de studii.Se stabileste daca optimul este de 23 ore saptamanale
    ( 873.997elevi 2009-2010)
    220.000*5*23/(18*30)=46.852 prof
    Varianta 3 Ciclul gimnazial cu predare universitara -vezi concluzia 3) 90 elevi grupe de 22 si 23 elevi,norma didactica 18 si 23 ore sapatmanal
    220.000*5*23/18/((90*60/100)+(40*22.5/100) =22.310 prof
    Cicl liceal;Se stabieste nr optim de elevi in liceele de arte si meserii. Se stabileste daca optimul este de 26 ore saptamanale.In colegii 60% cursuri cu 90 elevi,40%seminari cu 22 si 23 elevi,3 ani de studii.,norma didactica de 18ore.La matematica ,fizica chimie 50% cursuri ,50% seminari, in seminari sunt incluse si laboratoarele.La biologie geografie ,istorie si limbi straine distrbutie de 66,(6) predare si 33,(3) seminar. La limba si literatura romana 60 % cursuri si 40 % seminari.Clase de 12 -16 elevi pt olimpici nationali si internationali in colegii.In celelalte licee se copiaza modelul colegiului .Varianta 1) 30.000 elevi in LA.M Varianta 2) 60.000 in S.A.M .in functie de cererea pe piata muncii stabilta de Ministerul muncii.Nr de ore saptaminale 26 in colegii si 30 in L.A.M.Varianta 1
    220.000*3*26/18/((90*60/100)+(40*22,5/100))=15.132 prof
    In Scolile de arte si meseri 30 elevi pt un profesor,norma did=18ore.
    30.000 /18*30/30*3 = 5.000 prof
    Varianta 2
    190.000*3*26/18/((90*60/100)+(40*22.5/100))=13.069 prof
    In L.A.M.60.000*3/18*30/30=10.000 prof
    In inspectorate ,cluburi scolare,cluburi sportive 10.000 prof
    Total preuniv 1=140.979
    Total univ 13.000 Argument;80.000 studenti*6.5ani(inclusiv masterat)=13.000*40 studenti /cadru universitar.Norma didactica 12 ore(Franta 14 ore ,Italia 16 ore)
    Total sistem 1 = 153.979
    Total preuniv 2 = 143.916
    Total sistem 2 = 156.916
    Total preuniv 3 = 116.4377
    Total sistem 3 = 129.437
    Dupa 3 ani se introduce parcursul de excelenta pt elevi f. talentati (0,15-0,3% din numarul total de elevi). Astfel grupa pregatitoare incepe la 4ani.La varsta de 5 ani elevi urmeaza ciclul primar de 2 ani, apoi cel gimnazial de 3 ani si cel liceal de 4 ani.
    Anul scolar poate incepe cu 30 ore saptamanal, dupa prima saptamana de vacanta se ajunge la 26-ciclul liceal, respectiv 21,23,24 ore pt. ciclul gimnazial,daca nr de saptamani de 30 nu este simetric cu cele de15, 16 respctiv 22 se continua cu cateva saptamani de 30 dupa prima saptamana de vacanta , vezi mai jos iar in perioada evaluarilor la 15,16, 22ore saptamanal( 15,16 ore pt gimnaziu si 22 ore pt liceu),trecerea la programul redus este de preferat sa se realizeze cu 1 saptamana inaintea de perioada de evaluare .Vor exista 3 trepte de orar de 30 -23-16 pt gimnaziu si 30-26 -22 pt liceu in I semestru.In sem II se incepe cu 26 ore si descreste pina la la 16-22 ore(gimnaziu 16 respectiv liceu 22) in perioada evaluarilor ,cu 2 trepte semestriale (26-16 respectiv 26-22).Programul saptamanal pe discipline de invatamant ciclul gimnazial: Mat , Lb.rom – 3 ore , Fizica ( din cl. VI) , Chimie ( din cl VII),Ed. Fizica – 2 ore, Istorie ,Geografie ,Informatica ,Biologie, 2*Lb.straine -1,5 ore , Ed.Civica(doar cl V + cl. VI) ,Ed.tehnologica, Desen, Muzica – 1 ora . Ora de religie facultativa din ciclul gimnazial se va desfasura cu precadere in biserica sau in casa eparhiala .In perioda evaluarilor cl. V Mat , Lb.rom -3 ore ,Ed. fizica -2 ore, Istorie ,Geografie,Biologie, 2*Lb. Straine , Muzica , Informatica -1 ora -15 ore .Pt cl. VI in perioda evaluarilor se introduc 2 ore de Fizica si se renunta la ora de Biologie – 16 in total. Pt clasele VII, VIII, IX se introduc 2 ore de Chimie si nr. de ore de Mat , Lb. rom. se reduc la 2 – total 16. Ora de dirigentie va cuprinde notiuni de Ed. civica din clasa a VII.Numarul de ore saptamanale (fara a lua in calcul dirigentia si religia) devine pt. orarul normal 21 ore -cl.V ,23 ore – cl VI, VII ,VIII, IX -24 ore .Dupa 3 ore de studiu, recreatie de 20 minute. In sem. I se studiaza 53-55% din programa scolara, in sem II restul.Perioda evalurilor dureaza 3-4 saptamani in functie de numarul de teze (3-in cadrul profilul real se sustin teze la rom.,mat,fizica ,chimie anorganica cl IX).
    La inceput si final de semestru distributia orelor de curs si seminar se modifica ,creste ponderea orelor de seminar 60% -vezi evaluarea initiala si finala.La educatie muziacala, orele vor fi distribuite numai profesorilor absolventi ai Conservatorului si numai ocazional -nu mai mult de 2,5 % -altora . Se urmareste cresterea gradului de educatie muzicala si combaterea eficienta a genurilor kitsch (maneaua) Plata profesorilor se va face ca profesori de curs ,completandu-se catedra acestora cu ore de predare a unui instrument muzical. .Se creaza o sala de auditie,care poate gazdui 45-90 elevi (in functie de profesori disponibili)cu o acustica demna de o sala de concerte (foste aule), fiecare elev beneficieaza de un scaun cu suport pentru notite si casca conectata la un server pt corectarea erorilor comise in interpretarea unei bucati muzicale .La educatie tehnologica orele se desfasoara in ateliere prin gruparea a 2 clase (45 elevi) profesori vor fi retribuiti ca profesori de seminar .
    Este de preferat,ca personalul didactic al inspectoratelor sa provina din mediul univ.Nr de elevi in colegiile regionale ~2,5% ,in cele judetene ~27,5% din nr total de elevi din ciclul liceal si ~ 30 % din ciclul gimnazial . Colegii regionale in Craiova ,Bucuresti,Galati ,Iasi.Timisoara ,Cluj Napoca ,Brasov ,Constanta eventul Bacau ,Hunedoara si Baia Mare.In judete 1-2 centre judetene in funcie de amplasamentul resedintei si de populatia celui de al doilea oras,ex: Dolj -Craiova, Olt-Slatina, Caracal ,Teleorman- Turnu Magurele si Alexandria etc.
    Procentul eleviilor in ciclul gimnazial orasenesc 60%-72,5%(ideal 67,5%)din numarul total pentru a nu aglomera circulatia rutiera.Scolile aflate la 5-8 km de orasele mici, 6-9 km de orasele medii si 8-10 km de orasele mari se desfinteaza.Fiecare colegiu, va incorpora 3 scoli in orasele mari si 2 in orasele mai mici(~30.000 locuitori) cu predare univ din clasa V- iar pt a evita extinderea scolilor rurale, un profesor de curs din colegiu va preda pt. 6,8, 9 ,12 pana la 18 clase de 22-23 elevii in ciclul gimnazial inca din toamna acestui an.Liceele din orasele medii si mari vor include 2-3 scoli generale- vezi colegii.
    Ex : colegii cu 3 scoli, cate 6 clase paralele in fiecare scoala 6*3 =18 clase .Daca colegii cu acelasi profil in numar de 2 isi vor pune la dispozitie cei mai buni profesori (vezi ex . aliantele marilor constructori de automobile ) unii dintre profesori vor preda pt clase cu elevi mai talentati( profil avansat sau f.avansat) iar ceilalti profesori pt cei cu studiul normal. 18 *2 =36 clase /max 2 profile =18 clase.sau minimul de 36 clase/max 9 grupari =4 clase. Dupa cum am enuntat pot fi si grupari de cate 8 ,9 ,12 clase pt un profesor de curs in functie de cerintele parintilor si modul de organizarea al claselor. Pt a evita ,,batalia ” pentru profesori de seminari performanti ,clasele vor pastra in componenta lor elevi cu medii peste 17,5 pct la disciplina respectiva realizandu-se o noua repartizare a celorlalti elevi, exceptie clasele de olimpici nationali si internationali numai asa se poate realiza o echitate a sanselor. In orasele mici(~25.000 locuitori) ramane un singur liceu care anexeaza scolile aferente usurand astfel redistribuirea profesorilor ceea ce va conduce la existenta scolilor numai in mediul rural.In liceele comasate se trece prin etapa intermediara a predari in stil clasic (sept.2011) ,clase constituite din 30 de elevi( ciclul gimnazial) iar in cel liceal se trece la predarea universitara, etapa ia sfarsit in momentul in care se amelioreaza predarea in ciclul primar .In mediul comunal se procedeaza identic numai pt.scoli (gradinitele raman incluse in scoli).In invatamantul vocational (L.A.M.) se adopta modelul de predare univ. pt. discplinele de baza iar orele de specialitate se desfasoara ca ore de seminar(25-30 elevi in functie de dotarea tehnica). In mediul citadin ,gradinitele vor fi grupate cate 3 cu un singur director se creaza functia suplimentara de director educativ ocupata de un specialist universitar in domeniul psihologiei sau pedagogiei (minim asistent), daca acesta nu doreste functia de director.Orele de seminar ale specialistilor din domeniul psiho-pedagogic se vor desfasura in scoli ,licee,colegii si gradinite in special in orase mici ,comune si orase medii.Cladirile inchise si nevandute vor fi supravegate video de catre Politie.
    Redistribuirea personalului didactic din mediul universitar(total 31.103 in 2009-2010): Este de preferat ca :13.000 sa ramana in universitati ,1.500 in cercetare,2.000 in inspectoratele scolare,1.500 in alte instituitii ( indeosebi cei domeniul juridic, economic,etc.).Marea majoritate a caderele universitare cu specialitate juridica se vor indrepta spre alte instituiti ale statului, exceptie cei care vor fi redirectionati spre Departametul juridc al Inspectoratelor. O parte din cadrele univ. din Facultatile desfintate se vor indrepta spre celelate Facultati-cele 6 centre univ..
    ~6.000 in mediul liceal , ~7.000 in mediul gimnazial ,
    Redistibuirea profesorilor din mediul preuniversitar . Ar fi de dorit ca 20.000 profesori sa devina educatori si invatatori( 20.000 de locuri de munca din cele 63.995 locuri de invatatori si educatori).
    Acest deziderat trebuie atins deoarece rata profesionalismului in ciclul prescolar si primar ar fi sub 50 % (40,63%)in timp ce in ciclul gimnazial exista riscul eliminari profesorilor b.pregatiti- rata de 100 % .(Rata profesionalismului = procentul de profesori bine pregatati si f. bine pregatati ) .Cele 20.000 de locuri de munca de invatatori si educatori vor fi scoase la concurs in 6 ani dupa cum urmeaza ; in primi 3 ani cate 3.000 de locuri ,in urmatori doi cate 4.000 iar in al saselea an 3.000 pt a coincide cu restructurarea invatamantului.La inceputul anului scolar 2011-2012 numarul de catedre in invatamant va fi cuprins intre 155.000 -160.000 iar in mediul prescolar si primar trebuie atins nr de 63.995 astfel incat in 7-8 ani este de dorit inchierea procesului de restructurare a invatamantului. In cazul redistribuiri pt a evita abuzurile -alocatia pt elev va fi in functie de ponderea personalului didactic performant prin implicarea directa a Ministerului sau prin Inspectorate.Astfel ponderea cadrelor didactice din mediul univ. va fi de minim 25%- max 45% in colegiile regionale , 30 %-50% in colegiile judetene , 30%-40% in licee din nr . total de profesori , nu cadre didactice.Repartizarea va incepe de la licee spre colegiile regionale , a se vedea rezultate la testele Pisa-orasul mic cel mai slab rezultat ,urmat de comuna ,oras mediu si oras mare.Intr-o prima estimare daca numarul educatorilor si invatatorilor va ajunge la 64.000,10.000 profesori in cluburile scolare si inspectorate + 13.000 universitati =87.000, 160.00-87.000 = 73.000 profesori ,pt 34.000 profesori in mediul non-urban rezulta 39.000 profesori in orase iar ponderea cadrelor didactice din fostul mediu univ. 13.000/39.000*100 = 33,33%. Aproximativ 31.000 cadre didactice vor avea coeficientul 1, 69.000 de cadre didactice-inclusiv cele care vor proveni din mediul univ. – vor avea un coeficient mai mare de 1,3 , ~22.000 un coeficient mai mare sau egal cu 1,75 iar ~ 5.000 coeficientul maxim. (pt. invatamantul preuniv.) Toate cadrele foste univ. vor avea coeficentul mai mare de 1,3 ,8.000 un coeficent mai mare sau egal cu 1,75 iar ~3.000 coeficientul 2.Treptele de coeficient vor fi de 0,05 pct. astfel incat cate 7.500 vor avea coeficient de 1,05 , 1,1, 1,15 ,1,2 , 1,25 ,1,3 (.45.000 in total) iar cate 5.875 un coeficient de 1,35 ,1,4 ,1,45 ,1,5 ,1,55, 1,6 ,1,65,1,7(total de 47.000) pt ca cate 3.400 vor primi coeficiente de 1,75 ,1,8 ,1,85 ,1,9 si 1,95(pt. un total de 17.000) .In Inspectoratele regionale ,salariul mediu intr 3.200-5.120 lei pt.cadrele didactice. Datorita distributiei asimetrice coeficient ~1,36 salariul poate fi majorat cu 10 %.Catedrele eliberate prin pensionare vor fi scoase la concurs ,restructurarea se face fara a le include. Atunci cand un profesor,educator sau invatator care a fost restructurat si ocupa un post printr-o clasare superioara (in prima 1/6 daca a provenit din colegiile regionale , 1/4 din colegiile judetene si scolile generale ,1/3 din licee si gradinite ) a locurilor vacante toate cadrele didactice ale unitati de invatamant-inclusiv directori- vor fi supusi unei reezaminari de genul celei de la pregatirea profesionala, exceptie fac profesori cu rezultate deosebite( premii si mentiuni la Olimpiadele Nationale si cei cu note de minim 18,5 la proba a doua-vezi pregatirea profesionala a profesorilor) . Reexaminarea va cuprinde cele 2 probe pentru a avea o imagine completa a gradului de pregatire profesionala . Daca profesorul restructurat obtine 18,5 pct la proba a doua ,directori si Consiliul profesoral sunt pasibili de o diminuare cu minim 15 % pe 6 luni pt. directori si 10% pe 6 luni pt. profesori din consiliu,iar pt o nota de 22 de pct. directori si Consiliul vor fi demisi si dictata o sanctiune pecuniara minima de 25% pe 6 luni pt. directori si 15 % pe 6 luni pt. membri Consililui In scolile generale sanctiunile se aplica de la 15,5 pct si respectiv 18 pct pragul poate sa coboara in functie de clasificarea scoli,liceului sau colegiului-minim 13,5pct .
    Salarizarea personalului didactic (de la 1 ianuarie 2012).Pt educatori si invatatori salariul minim net 1.208 lei ,pt profesori 1.508 lei .Pt profesori de curs din invatamantul preuniversitar salariul minim net de 1.782 lei . Raportul salarial 2/1 in functie de performantele scolare. Norma maxima pt profesori de curs din colegii 22 ore iar pt cei de seminar 26 ore.In ipoteza in care orarul scolar nu permite atingerea normei de 18 ore pt profesori de seminar salariul se calculeaza ca si parte din 18 ore -nr de ore /18 *1.508 lei pt. salariul minim. Dupa trecerea la predarea in sistem univesitar in mediul gimnazial salariul minim al educatorilor si invatatorilor din localitatea in cauza va devine 1.632 lei.Calculul salariului maxim net in mediul preuniv.:
    22/18*2*1.782 = 4.356 lei.Pt un profesor cu catedra completa si o distrbuitie 50%,predare 50%, seminar salariul minim net lunar va fi 1.508*0.5 +1.782*0.5 =1.645 lei pt 60% 40% ar deveni egal cu 1.811 lei iar pt 66,(6)% si 33,(3)% 1.829 lei .Pt profesori de educatie fizica ,religie salariul minim net lunar va fi 1.508 lei
    Calcul mat. pt sustinerea salariilor . Alocatia pt.elev 2.200 lei in mediul urban,,bonus de performanta 20%,nr. de elevi pt invatator 27, norma didactica de 18 ore , 23 ore saptamanal ,nr de elevi pt un prof. (( 90*0.6)+(22,5*0.4))*18/23 = 49,30 elevi, 4clase primare , 5 clase gimnaziale, ponderea salariului net in cel brut (100-44+2 = 58% ianuarie 2012), 12 luni calendaristice, 60 % ponderea salariului in cheltuielile totale .
    2.200*1,2*((27*4)+(49,3 *5))/9=103.986 lei anual 103.986/12*0,58*0,6=3.015,5 lei .Presupunand o alocatie pt elev de 2.600 lei in ciclul liceal ,26 ore saptamnale ,numarul de elevi pt un profesor in ciclul liceal ((90*0.6)+(22.5*4))*18/26 =43,61 elevi toate conditiile anterioare calculul devine : 2.200*1,2*((27*1/3)+ (49,3*5/12)) + (2.600*1,2*1/4*43,61) =112.005lei anual 112.005 /12*0,58*0,6 = 3.248 lei lunar.Astfel in colegii un invatator sau profesor va avea salariul minim de 1.624 lei ,profesori de curs 1.920 lei iar salariul maxim va fi de 4.693 lei . Daca profesorul are mai mult de 90 de elevi la curs vezi pana la 18 clase simultan ,70% din economia rezultata este destinata profesorului,restul unitati de invatamant. Venitul suplimentar al unui profesor va fi pt 18 clase de predare simultana cu o medie de 22,5 elevi ,alocatie pt elev de 2.200*1.2* = 2.640 lei,14 discipline ,12 luni anuale, 60 % cursuri saptamanale , catedra de 22 ore , 0,58 salariului net din cel brut si 70% procentul profesorului din economie (18-4)*22.5*2.640/12/14*0.6*0.58*0.7*22/18 = 1.473lei.
    Compensarea orelor de dirigentie,educatie fizica , etc , a sporurilor dar si a salarilor profesorilor de curs lei se face prin cresterea ponderi elevilor datorita existentei ciclului liceal, transferuri interne(mediul universitar ~525.000.000-700.000.000 lei anual ),economii la capitolul intretinere , vanzarea de active (cladiri) , cat si prin cresterea numarului de elevi intr-o clasa din ciclul primar care va atinga nr. maxim de 33.Sporul de vechime va suferi modificari pt. a nu impieta declansarea procesului de profesionalizare atingand valorea maxima de 10% -cu trepte de 2%,4%,6%, 8% ,eventul 9 % si 10 %,daca nu este posibila eliminarea acestuia prin modificarea Constituitiei.
    Salariile cu pana la 30% peste nivelul minim se acorda de catre director impreuna cu Consiliul Profesoral ,cele ce depasesc 30% dar nu mai mult de 50% ,trebuie sa aiba girul inspectoratelor iar cele ce au un coeficient mai mare de 1,5 avizul Ministerului . Depasirea normei didactice se face pentru un procent de pana la 10% cu acordul Inspectoratelor ,cele mai mari de 10% cu girul Ministerului .
    Indentic se procedeaza cu profesori pensionari, acestia vor avea acordul Ministerului de preferat 10-12 ore sapatamanale numai pt. profesori cu rezultate f. bune la olimpiadele nationale si internationale(minim 4 premii la Olimpiada Nationala si cel putin un premiu II sau 8 premii si mentiuni ) .Ponderea salariilor in bugetul total al unitati de invatamant nu trebuie sa depaseasca 60%.Deoarece scolile din mediul rural au o alocatie mai mare, cheltuielile cu transportul elevilor trebuie prinse in buget,astfel incat nu va fi posibila o pondrea a salariilor mai mare de 60 %.
    Absolventi de facultate pot obtine coeficientul maxim de 2 prin sustinerea unui examen, dar dupa 5 ani in invatamant salarizarea acestora se va face strict pe baza performantelor scolare. Se introduce pensia de excelenta pentru toate domeniile de activitate, inclusiv invatamant in valoare de 1,25 salarii medii pe economie.

    Programa scolara : In manuale de aritmetica pondere ~30% probleme din Gazeta Matematica Se introduc lectii de dictie.2ore/saptamanal.Ciclul gimnazial:in cls V mat operatiile cu multimi se aplica si pe textele literare.La geografie se realizeaza studiul comparativ intre tari cu P.I.B. asemanator dar resurse minerale diferite si viceversa,studiul pe 2-3 tari.Se evidentiaza ponderea resurselor naturale in P.I.B.La muzica,limbi straine elaborate softuri educationale pt corectarea notelor ,ritm si a pronunitiei in cabinete fonice ( cele de inf cu casti si microfoane aferente).La desen manualul va contine miscari pt imbunatatirea mobilitati elaborate de doctori specalisti si prof univ.din domenil sportului , la fel se va proceda si la tehnologie .La orele de educatie fizica elevi vor descompune miscarile efectuate si se vor autoevalua . Minsterul elaboreaza ghiduri pt. imbunatatirea miscari in format electronic (1 pt fiecare profesor) iar cadrul didactic distribuie copii ale acestuia. In cadrul orelor de educatie fizica se vor exersa miscari pt imbunatatirea mobiltati membrelor superioare.La disciplina matematica, profesori vor cere rezolvarea ex prin numar minim de operatii.si specificarea deasupra semnului egal a operatiilor efectuate.(uneori) -valabil si pt liceu.
    In mediul liceal :In colegii si licee se creaza modul,, Literatura romana si universala” compus din cursuri de litertura apoi de desen- curent coresp.celui literar si cel de musica coresunzator.Din clasa a XI-a (-clasa a X -a pt.profil real) modul se extinde devenind,, Literatura universala si Cultura generala ” cu ore de elina si latina alaturi de cele de literatura romana si universala,muzica si desen (istoria artelor).Examinarea in cadrul Bacalaureatului va consta din proba scrisa si orala la ,,Literatura romana ” 50% si ,,Literatura universala si Cultura generala” 50%. La Istorie studiu comun cu economie comparata ce evidentieaza masurile inteligente luate de diverse guverne si cu cele gresite In cls a XI laboratorele de chimie si fizica evidentiaza aspecte globale ( fisica ,mat ,chimie ,biologie) devenind lab.de stiinte ale naturi .La profilul uman se introduc cursuri de cinematografie,teatru din cls.XI..Toate manualele din ciclurile scolare vor contine probleme cu grd.f.avansat de dificultate .In clasele XI -XII profesori de curs vor folosi indeosebi ca vectori ai predari – studiul de caz ,descoperirea si alte strategii didatice actuale . In mediul universitar, profesorul va avea cursul pe suport electronic(aspect ecologist insemnat) iar in cadrul cursului ca urmare al studiului temeinic in mediul gimnazial dar mai cu seama cel liceal , profesorul universitar va aborda studiul de caz pe un subiect cu caracter general ,fara a neglija si alte strategii didactice moderne (ex . descoperirea), la seminar accordand o atentie deosebita caracterului particular (probleme ,exercitii) , astfel se va realiza o pregatire pt. abordare subiectelor cu nivel ridicat de dificultate teste de 15 pct si 25-30 pct.
    Examene nationale.La examenul de Bacalaureat, elevii care la discipline fizica si chimie au optat pt subicte de 25-30 pct vor sustine o proba practica cu punctaj intre 1-10 pct. (dupa amiaza) . Cei care obtin calificativul experimentat la proba de abilitati ( competente) digitale vor fi supusi unei probe de depanarea a unui calculator(1-10 pct).Dupa 3 ani se introduce un alt tip de Bacalaureat.La profilul real examenul se va desfasura in doua etape:prima la sfarsitul cls. a XI -a cu probe la modulul Literatura si la Limbi Straine ,cea de a doua in care vor sustine, la finalul cls.XII ,3 probe :prima proba la matematica , a doua proba la modul stiinte I ( 60% fizica +40% chimie)sau modul stiinte II ( 60% chimie ,20% fizica +20% genetica) sau modul stiinte III( biologie 60%+20% fizica + 20% chimie) , iar a treia la un modul (organe de masini+ circuite electronice +automatizari) sau( chimie analitica + analiza instrumentala in chimia organica -fara R.M.N.) sau (informatica +telecomunicatii+tehnologia informatiei) ,ultimele doua probe vor avea probe practice( punctaj 1-10).Examenul de competente digitale se desfasoara in perioada 15 februarie -15 martie, inclusiv proba practica pt. toti elevii.Elevii vor fi incurajati in studiul limbilor straine tehnice atat in timpul anului scolar cat si la examenul de bacalaureat prin rezolvarea unor subiecte in limbiile de circulatie la ulimele doua probe teoretice fara a m-ai sustine examenul la limba straina.
    Activitatea scolara : In mediul liceal orele incep la 7,30-7,45. In perioada evaluarilor cursurile pot incepe de la 8,30-9,30. Dupa amiaza pot incepe la inceput la 13,45 -14 pt ca in perioada evalurilor pot incepe de la 13,30-14.In mediul gimnazial orele incep de la 13,15-13,30,iar in perioada evaluarilor 13 -14.Soneria va suna cu ~3 minute inainte de inceperea orelor -pt elevi -in functie de traficul pe caile de acces,~1,5 minute pt profesori iar cu 1 minut pina la incepera orelor se inchid portile (sarcina- femeia de serviciu) iar profesorul trebuie sa fie in clasa cu 30 de secunde realizand prezenta elevilor inaninte de desfasurarea lectiei.Prezenta in celelalte clase de curs se face de catre profesorul de serviciu pe baza locului din banci ocupat de elevi sau automat (soft).In gradinite nr max de prescolari dintr-o grupa nu va depasi 28 de copii .
    Se creaza panou de excelenta (pot fi mai multe)pt elevi cu rezultate de 28-30 pct.Salile de curs si laboratorele din intregul invatamint preuniversitar vor primi numele celor care obtine pt . prima data 30 puncte , lucrarile acestora fiind expuse in fiecare sala. .Daca un elev obtine la aceeasi disciplina 2*30 laboratorul sau sala va primi prima data numele lui si apoi a celui care a obtinut primul 30.Se instituie .Medalia ,,Excelenta in educatie ” cu trei clase pt elevi si profesori cu performante deosebite.Astfel pt 30 pct obtinute de un elev -vezi notarea elevilor se confera clasa I a medaliei aceasta fiind confectionata din aur minim 18 k ,pt 29 pct clasa a II argint placat cu aur si clasa a III respectiv 28 pct medalia va fi confectionata din argint. Raportul salarial 2/1 pt prof cu performante deosebite. Prime pt medalie de aur la Olimpiada Internatinala -2.500 euro. pt medalia de argint 1.500 euro .pt bronz 1.000 euro, 750 pt. mentiune .Pt elevi care au prof de curs si de seminar diferiti ,profesorii vor primi 70% din premiu .Profesorii din mediul gimnazial care au pregatit elevi cu performante la olimpiade vor primi 30% din premiile anterioare(pt mai multi se imparte 30% pt toti profesori) Se acorda vacante in tabere internationale pt prof care obtin rezultate la olimpiadele nationale si internationale In colegii, de preferat prof specializati ca in mediu univ.
    Se introduce portofoliu de schite sau prospecte ale lectiilor invatate acasa, iar media notelor obtinute se introduce ca a treia sau a patra nota ,in cazul mediilor peste 10 la ultima nota +,- 3 pct.,exceptie fac mediile >15 in care media la portofoliu nu intervine.In partea dreapta sus a schitei ,dupa studiu ,1)Se introduce pe primele randuri descompunerea lectiei pe capitole si subcapitole si referintele fata de alte lectii,indicindu-se pe o sageata tipul referintei .2)Pe urmatorele randuri tipul notiunilor,conceptelor invatate clasificate in( fundamentale ,de importanta mare ,de medie imporanta ,.mica importanta).3)Urmeaza relationarile in cadrul lectiei. La citire elevi parcurg in ordine 1-2-3-1.In partea stanga sus se fac adnotarile din partea cadrului didactic .La finalul conspectului elevii rezolva tema pt. acasa si formuleaza cate 1-2 intrebari usoare ,medii ,dificile sau f.dificile(3-6 total).Foiele cu conspecte se rup din caiet si se prind cu o agrafa introducindu-se intr-o folie protectiva creand portofoliul de conspecte. Profesorii ,trebuie sa verifice conspectele atunci cand elevul este evaluat si la final de sem pt nota .Se elaboreaza strategia pt olimpiade cu obiective de etapa creindu-se echipe compuse din: medicul cabinetului scolar, prof.de educatie fizica evaluind stare de sanate si bioritmul ,profesori de specalitate si ale disciplinelor inrudite dar si cele usor antagoniste(de ex.pt mat pot fi cooptati inclusiv prof de literatura elaborind strategiile didactice corespunzatore pe baza fisei psihopedagogice).Crearea hartilor analizei de cost ( cheltuieli /pct. olimpiada nat, cheltuieli/mentiune,premiuI I,II,III)pe orase si scolii..
    La orele de seminar profesorul imparte clasa in 2-3 semigrupe in functie de nivelul de pregatire al elevilor rezolvand simultan cu 2 elevi (rareori cu 3 pe intervale scurte de timp astfel incat sa nu fie afectata atentia distributiva ) probleme care tin cont de nivelul de pregatire al elevului ,elevii care au pregatire avansata sau sub fata de nivelul exercitiului isi vor focaliza atentia pe ex. si probleme de nivelul lor .Obiectivele urmarite : 1) Crearea si intarirea atentiei,memoriei si gandiri distributive 2) Profesionalizare elevilor de la varste relativ mici.3) Crestera numarului de aplicatii realizate de fiecare elev prin examinare 4) ,,Umanizarea” relatiei elev – profesor cel din urma fiind perceput de catre elev nu ca un ,,judecator” ci ca un antrenor datorita distribuiri atentiei. . Alegerea uniformei scolare , a logo-ului si motto-ului colegiului,liceului sau scoli se face de catre toti elevi ,fosti elevi cu rezultate deosebite si personalul didactic ,fiecare categorie cu o pondere de 1/3 in rezultatul final prin organizarea unui concurs.
    Activitatea extrascolara ;Se creaza cercuri de cinematografie si teatru in cadrul cluburilor elevilor cu predare a celor mai buni regizori,actori si critici de film din centrele univ.Ponderea cercurilor tehnice trebuie sa atinga ~50% din total-fara a include informatica in calcul, ceea ce presune existenta cercului de informatica. .Se infinteaza,, Olimpiada Sportiva” care se desfasoara primavara si toamna (in intervalul 15 aprilie-15 mai ,dupa Paste si 25 septembrie -15 octombrie ) la care participa elevii din clasele III-VII premiile se acorda in dulciuri de calitate cu continut mare de cacao (ciocolata ,napolitane etc) iar in mediul citadin si sucuri naturale , an de implementare 2012, o intrecere interscolara in mai multe discipline sportive suma necesara 44 mil. euro pt. participant 15 euro, pt . castigator 25 euro ((15+25)/2*2*1.100.000=44 mil euro,unde 1.100.000 nr elevi ,2 de la numarator editiile anuale,2 de la numitor ponderea de 50% a invingatorilor.Compettia incepe de miercuri dupa -amiaza (pt. elevi cl.III si IV) si de joi dimineata(pt elevi cl.V-VII )ultima zi de scoala este miercuri si continua joi ,vineri,sambata si duminica,in ulitma zi a Olimpiadei se decerneaza premiille.. Excursile scolare se desfasoara cu precadere in capitala regionala elevii beneficind de ticheting cultural acces obligatoriu la muzee, un spectacol de teatru, un concert simfonic iar din cl. VII sau spectacol de opera . Intre acte, actori,regizorul sau dirijorul patrund in sala si provoaca elevi la un schimb de idei asupra actului cultural.
    Pregatirea profesionala a profesorilor : Se introduc cursuri de actorie si psihologie(mimica ,persuasiune ,dictie cu cei mai buni actori inclusiv pt profesori univ cu o frecventa la 2 ani pt inceput .Examenul de titularizare consta in 2 probe la un interval de 72 ore ,din care prima obligatorie. Prima proba de 15 pct contine 60% subiecte din modelul psiho-pedagogic,40% in specialitate cu o distributie a dificultati de 40% subiecte medii, 30% dificile si 30% f.dificile cu o durata de 3,5-4 ore.Promovarea se obtine pt minim 9 pct din 15 pt.modelul psiho-pedagogic si 8 pct din 15 in speciliatate Cea de-a doua proba cu subiecte in specialitate de 25-30 pct.cu o durata de 4-4,5 ore avand subiecte medii 30%(dificultate medie olimpiada judeteana), 40%dificile(dificultate medie olimpiada nationala ) si 30% f.dificile (dificultate mare olimpiada nationala sau internationala) pt disciplinele cu un grad mare de dificultate vezi matematica si 40% subiecte medii, 30% dificile si 30% f.dificle pt discipline cu un grad mai scazut de complexitate.Pt un punctaj de 13,5 profesorul sau absolventul obtine o crestere de salariu de 30% peste nivelul minim .,pt 16 pct – beneficieaza de un coeficient de 1,5 iar pt lucrari peste 22 pct sau egal cu 22 de salariul maxim.Profesori bine pregatiti in specilitate sunt cei cu coeficient intre 1,3 si 1,7 (respectiv 13,5 si 18,5 pct ) iar cei f.bine pregatiti intre 1,7 si 2 ( mai mult de 18,5 ) Dificultatea subiectelor de la prima proba nu trebuie sa fie aceeasi cu cele de la a doua proba , subiectele de la prima proba urmand un traseu normal insa intre subiecte f.dificle de la prima proba si subiectele de dificultate medie olimpiada judeteana diferenta trebuie sa fie mica .Titularizarea se obtine pt note ce depasesc media de 10,5 pct. -ca medie aritmetica – pt. prima proba si 10 pct la proba a doua sau promovare la prima proba si minim 13,5 la cea de a doua proba.
    Argumente pt noul sistem educational : Cresterea exponentiala a elevilor pregatiti de cadre competente.Presupunand ca numarul cadrelor f.bine pregatite din mediul liceal si gimnazial ar fi de 7.500 ,iar prin redistribuire numarul profesorilor de curs ar ajuge la 10.500 ,nr mediu saptamanal pt o disciplina de 2 ore( fizica sau chimie) ,nr de elevi intr-o clasa 22, norma didactica de 16 ore, 26 ore saptamanal in ciclul gimnazial si 30 in ciclul liceal iar in noul sistem numarul mediu saptamanal de curs 1,769 (datorita treceri la 23 ore saptamanale)*50/100 (ponderea orelor de curs in total ore ) =0,88 ore saptamanale de curs , curs cu 90 elevi , norma didactica de 18 ore, 23 ore in ciclul gimnazial si 26 ore in ciclul liceal ,un calcul relativ simplu ne conduce la urmatoarele rezultate. Sistemul actual : 16/2*22~176 elevi pregatiti de un profesor , numarul minim de elevi pregatiti in gimnaziu si liceu ( daca toti profesori ar fi f. bine pregatiti ) 16*22*7.500/(26*5/8+(30*3/8)) = 96.000 elevi. adica 96.000/8/220.000*100 = 5,45% din numarul total de elevi ,daca 1/4 din profesori ar fi f.bine pragatiti numarul elevilor ar creste la 384.000 elevi .
    In noul sistem 18/0,88*90 ~1840 elevi pt un profesor .Raportul fata de vechiul sistem 18/0,88*90/16/22*2 = 10,45 Numarul minim de elevi (daca toti profesori ar fi f.bine pregatiti) devine 18*90*10.500/0.6/(23*5/8+(26*3/8)) = 1.175.130 elevi sau 1.175.130/8/220.000*100 = 66,76 % din numarul total de elevi. Pt predarea simultana in 18 clase cu 22 si 23 de elevi (in orasele mari inclusiv Bucuresti) , 18 ore saptamanale ,numarul de elevi va deveni 18/1.06*18*(22+23)/2 =6.877.Iar raportul fata de sistemul clasic se modifica de la 8,68 la 6.877/147 = 39,07. Astfel predarea va fi una de excelenta ,garantand elevilor accesul la invatamantul de calitate.
    Activitatea de control: In cadrul inspectiilor se verifica activitatea elevilor cu rezultate f.bune (se creaza o baza de date pt fiecare disciplina -teme de nivel mediu olimpiade locale si nationale),se verifica portofoliu de conspecte, strategia pt olimpiade si punctualitatea profesorilor.
    Obiective ale invatamantului romanesc : 0) Atingerea standardelor de calitate si a finalitatilor inv. modern
    1) Convingerea profesorilor talentati sa depaseasca norma did
    de 18ore, de recomandat 22 ore pt prof. de curs si 26 ore pt cei de
    seminar
    2) Convingerea eleviilor f.talentati sa faca parte inca din clasa
    a V din colegiile regionale ,inceputul cicl.gimnazial
    3) Trecerea la sistemul de predare univ.din clasa V odata cu imbunatatirea
    predari in ciclul prescolar si primar (5-10 ani) ,reusita in viata fiind determinata in
    proportie de 45%.de calitatea inv prescolar.
    Cu respect,
    Chirita Aurelian Stefan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>