E cazul să ne vindem maşinile?

Scris de admin pe February 15, 2013

Respectând un mai vechi principiu românesc, şi anume acela că la un an şi o guvernare noi, taxe mai mari, că de ce să nu îi dăm românului cât poate să ducă, presa autohtonă a început deja să ne anunţe că nefericiţii care şi-au luat maşini disel (în vremurile glorioase în care motorina era ieftină şi bună şi o maşină disel, orice s-ar zice despre ea, era o invetiţie inteligentă) vor plăti un timbru de mediu de două ori mai scump decât dacă ar deţine maşini pe benzină.

La gazetă (Ştitrile PRO TV) se mai spune aşa:

“În noua formă, timbrul de mediu pentru o maşină Volkswagen Golf 4 din 2003, cu motor Euro 4 de 1,4 litri, va fi de 384 de euro dacă foloseşte benzina drept carburant şi de peste 900 de euro dacă utilizează motorina”.

Reacţiile, pro şi contra, nu au întârziat să apară, şi deşi problema emisiei de gaze poluante este un spinoasă la nivelul întregii Europe, cei de la Finanţiştii observă:

“Al doilea aspect este corectitudinea din punct de vedere juridic şi moral a aplicării timbrului pentru maşinile deja înmatriculate. Deşi nimeni nu a demarat un proces în acest sens, este evident că o acuzaţie de retroactivitate a timbrului poate fi adusă. Mai mult, această latură a timbrului vine cu o nouă problemă: blocarea vânzărilor pentru maşinile ce au fost cumpărate ca noi în anii de creştere a pieţei, 2005-2006.

Acestea sunt vehicule cu motoare Euro 4 şi cu un nivel al taxei mărit prin noul proiect de lege, care capătă obligaţii de plată de câteva mii de euro. Proprietarii lor sunt cei mai predispuşi la schimbarea maşinii cu una nouă, însă în noile condiţii acest lucru devine imposibil. Pentru un autoturism care astăzi valorează 5.000-8.000 de euro, plata unui timbru de 2.000-3.000 de euro nu face decât să descurajeze circuitul pieţei de automobile.”

Descurajarea este maximă oricum, am putea spune fără să ne înşelăm prea mult. Oricine deţie un autoturism disel înmatriculat să zicem la începutul anilor 2000, nici nu îl mai poate vinde, de plătit respectivele taxe aproape că devine imposibil pentru majoritatea. Şi atunci? Maşina e un rău necesar, se zice. În lumina ultimilor veşti, aproape că devine un rău din ce în ce mai puţin util. Unde merg banii din aceste taxe? Undeva la buget. Cum se cheltuie? Puţin probabil să mai aflăm vreodată….

Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri se indignă asupra metodei de calcul pe care a propus-o Guvernul. Nimic surprinzător. Din nefericire, oricât de tare ne-am indigna, lucrurile au intrat deja pe un făgaş care va conduce la blocaje, situaţii contradictorii, conflicte…

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>